Olen hyvin kiinnostunut Aasialaisita maista kuten Kiina, Japani, Thaimaa, Intia, Nepal ym. En tiedä miksi, mutta olen aina tykännyt itämaisista jutuista. Joten luonnollisesti näiden  maiden ruokakulttuuritkin kiehtovat. Olen moneenkin otteeseen tehnyt japanilaisia ja kiinalaisia ruokia. Olen pari kertaa aikaisemminkin tehnyt sushia ja siedättänyt myös perheeni syömään sitä. Pikkusisko tosin nyrpistää edelleen nenäänsä merilevälle. Tässä siis hieman kuvia eilisistä kokkauksistani.680201.jpg

Tässä siis ylhäällä vasemmalla norimakisusheja. Nämä on tehty rullaamalla bambumatolla. Täytteenä suolattua lohta ja kurkkua. Keskellä on tamagoa, japanilaista munakasta, joka valmistetaan rullaamalla. Se kuuluisi oikeasti valmistaa nelikulmaisessa pannussa, mutta minä en omista sellaista, joten tein tavallisessa. Alhaalta löytyy nigirisusheja, joita varten tehdään riisipalloja ja sitten päälle liimataan wasabitahnalla lohiviipaleita. Tarjoiluastian sain lahjaksi pikkusiskoltani.680208.jpg

Tässä lisää norimakisusheja, välissä herneitä "koristeena". Vasemmalla tamagoa ja oikealla soijaa.680213.jpg

Tuo epämääräisen näköinen sörsseli vasemmalla on merileväsalaattia, jota isäni osti minulle Venäjältä, siellä matkalla ollessaan. Salaatti oli pakattu säilykepurkkiin. Oli ihan hyvää ehkä vähän erikoista. En tiedä saako Suomesta mitään vastaavaa. oikealla oleva salaatti on bulgarialaista paprikavalkosipuliyrttisalaattia. (aika karseita nämä suomenkieliset käännökseni, vai mitä)